Η μικρή επιβράδυνση του πληθωρισμού στο 3,1% τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο που ανακοίνωσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, κρύβει σημαντικές αυξήσεις σε σχέση με ένα χρόνο σε βασικά προϊόντα. Ο πληθωρισμός των τροφίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα, καθώς διαμορφώθηκε στο 8,3% τον προηγούμενο μήνα, αλλά μια σειρά τροφίμων που χρησιμοποιούνται καθημερινά στα οικογενειακά τραπέζια παρουσιάζουν διψήφιες αυξήσεις τιμών.
Τα ρεκόρ των προς τα πάνω ανατιμήσεων σπάει το ελαιόλαδο με αύξηση 67% στην τιμή μέσα σε ένα χρόνο, τα φρέσκα λαχανικά είναι κατά 23% ακριβότερα, ενώ οι τιμές των φρέσκων φρούτων είναι αυξημένες κατά 16%. Σημαντική αύξηση της τάξης του 11% σε σχέση με τον περασμένο Ιανουάριο κατέγραψε και η τιμή του χοιρινού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα προϊόντα που κατέγραψαν διψήφια άνοδο τιμών τον Ιανουάριο σε σχέση με ένα χρόνο πριν είναι τα εξής:
Στον αντίποδα τον περασμένο μήνα καταγράφηκαν μικρές μειώσεις τιμών σε σχέση με πέρυσι, της τάξης του 1% με 5%, σε μια σειρά από προϊόντα όπως το γιαούρτι (-1%), τα ζυμαρικά (-3%) και το φρέσκο γάλα (-5%). Πρόκειται για προϊόντα οι τιμές των οποίων είχαν εκτοξευθεί ήδη τους πρώτους μήνες μετά από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τα βρώσιμα έλαια πλην του ελαιόλαδου που καταγράφει πτώση τιμής 19%.
Συνεχείς οι ανατιμήσεις
Μάλιστα, όπως φαίνεται οι ανατιμήσεις συνεχίζονται, καθώς η ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» κατέγραψε αύξηση 0,5% τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο. Μέσα σε ένα μήνα καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις σε ορισμένα τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο (6,8%), τα αλλαντικά (5,7%), το βούτυρο (4,1%) και το γιαούρτι (2,8%).
Τα προϊόντα που κατέγραψαν τις μεγαλύτερες μηνιαίες αυξήσεις είναι τα εξής:
Νέες παρεμβάσεις από το ΥΠΑΝ
Σε αυτό το κλίμα τη συνεχιζόμενης ακρίβειας που επιβαρύνει τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα αυτά με το χαμηλότερο εισόδημα, το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε χθες στην επέκταση των μέτρων κατά των ανατιμήσεων, μια μάχη που μέχρι στιγμής δεν έχει κερδηθεί.
Μέσω της επέκτασης της λίστας των προϊόντων στα οποία απαγορεύονται οι προσφορές για τρεις μήνες αν η τιμή τους έχει αυξηθεί μετά τις 10 Ιανουαρίου, το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να βάλει φρένο στις ανατιμήσεις σε περισσότερα προϊόντα που πωλούνται στα σουπερμάρκετ. Με την τροποποίηση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων από τον Κώστα Σκρέκα, οι προμηθευτές θα πρέπει να υποβάλλουν τιμοκαταλόγους για όλα τα προϊόντα των κατηγοριών που προβλέπονται στο νόμο 5055/2023. Θα πρέπει δηλαδή να δηλώνονται οι ανατιμήσεις σε όλα τα προϊόντα για παράδειγμα ζυμαρικών και όχι μόνο στα σπαγγέτι, όπως γινόταν μέχρι σήμερα.
Ταυτόχρονα, ακούγοντας αιτήματα των εκπροσώπων σουπερμάρκετ εξαιρούνται από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών για τα προϊόντα στα οποία έχουν αυξηθεί οι τιμές, τα οποία βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους. Και αυτό γιατί είναι πάγια τακτική των σουπερμάρκετ να βάζουν προσφορές σε προϊόντα τα οποία λήγουν, αντί να οδηγηθούν στα σκουπίδια. Για τα συγκεκριμένα προϊόντα θα απαιτείται ειδική σήμανση που θα αναγράφει «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης».
Ακόμη, προστίθενται οι σερβιέτες και τα ταµπόν στα προϊόντα στα οποία προβλέπεται µείωση της τιµής τιµοκαταλόγου µέσω της µεταφοράς του οφέλους στον καταναλωτή, ενώ προστίθενται το νωπό κατσίκι και το νωπό αρνί στα νωπά προϊόντα στα οποία δεν θα επιτρέπονται οι παροχές και εκπτώσεις, αλλά θα υπάρχουν µόνο «καθαρές» τιµές.